تبلیغات
برنامه نویسی و الکترونیک - متغیرها در ++C
 
منوی اصلی


--------------------------

--------------------------

--------------------------

--------------------------


سفارش پروژه

E-Mail :
Mahmood_Mehri@Hotmail.com

سایت برنامه نویس :  Mahmood_M


موضوعات

دانلود نرم افزار
 
تخصصی برنامه نویسی
  تخصصی برق ( الکترونیک )
  کامپوننت ها و ابزارها
  نرم افزارهای متفرقه
برنامه نویسی
  مباحث عمومی
  آموزش Delphi

  آموزش زبان C++ / C
 
آموزش Matlab

  آموزش زبان Assembly
  آموزش DataBase

الکترونیک
  مباحث عمومی
  مباحث عمومی الکترونیک
  معرفی قطعات الکترونیکی
  کار با مولتی متر
  مدارات الکترونیک
  میکروکنترلر
  میکروکنترلرهای AVR
  پروژه ها
مباحث متفرقه
  آموزشهای متفرقه
  معرفی سایت
  معرفی کتاب
  پاسخ به سئوالات
  مطالب عمومی


لینك دوستان
:: جک :: اس ام اس :: عکس
:: الکترونیک 89 گیلان
:: سورسهای نرم افزاری
:: اینترنت بدون تحریم
:: علمی.کتاب.مجله.نرم افزار.مقاله
:: مبارزات آزاد
:: برنامه نویسی از اهل زمین
:: :: جزیره ی دانلود ::
:: :: کامپیوتر و IT ::
:: بزرگترین پایگاه مدل لباس اینترنتی
:: مرکز دانلود ایرانیان
:: پایگاه علمی مهندسی تراشه
:: تمامی راهکارهای کامپیوتری
:: برنامه نویسی و طراحی وب
:: خرید ساعت دیواری
:: :: فناوری روز ::
:: :: همه چیز واسه موبایل ::
:: آموزش تخصصی کامپیوتر
:: * پیاز داغ اینترنت ! *
:: جدیدترین موزیکها و نرم افزارها
:: دانلود سورس ویژوال بیسیک
:: امپراطور دانلود و آموزش
:: موبایل و کامپیوتر
:: جدیدترین آهنگهای هفته
:: درباره ی دلفی !
:: برنامه نویس
:: پروژه های رایگان و آموزش ++C
:: ابراهیم آنلاین

 : " متغیرها در ++C " :
 
با سلام ...
در این پست آموزش گام به گام ++C رو پی می گیریم ...
در زیر لیست پستهای قبلی در همین زمینه رو مشاهده می کنید که توصیه می کنم اگر این آموزشها را دنبال نکردید ، ابتدا پستهای قبلی را مطالعه کرده و سپس با این پست همگام شوید ... !
  1. شروع کار با Visual Studio
  2. شروع کدنویسی در ++C
  3. متغیر چیست ؟
خوب ، فرض می کنیم آموزشها را دنبال کرده و سه پست قبلی را خوانده اید ! ، قسمت بعدی آموزش را پی می گیریم ...
در این پست در مورد استفاده از متغیرها و انواع آنها در ++C بحث خواهیم کرد ...

انواع متغیرها در ++C  :
در ++C سه نوع داده را به عنوان داده های اصلی در نظر می گیریم :
  1. char : این نوع داده مقدار عددی کارکتر ها را در خود ذخیره میکند ، به عنوان مثال اگر متغیری از این نوع را برابر با مقدار 'M' قرار دهیم ، عدد  79 که نشان دهنده ی کارکتر M در کامپیوتر است به آن تعلق خواهد گرفت ، توجه کنید که این نوع متغیر یک کارکتر را به نمایش خواهد گذاشت ، یعنی وقتی به عنوان مثال با دستور cout آن را نمایش دهیم ، کارکتری که به آن نسبت داده شده نمایش داده می شود نه مقدار عددی مربوط به آن . این داده فضایی برابر با 8 بیت را از حافظه اشغال میکند.
  2. Int : این نوع داده برای نگهداری مقادیر عددی صحیح کاربرد دارد ، به عنوان مثال می توان اعدادی مثل 125 یا 37- یا ... را در آن قرار داد ولی توجه کنید که نمی توانید یک عدد اعشاری را به این نوع متغیر نسبت دهید ، مقدار فضایی که این داده در حافظه اشغال میکند برابر با 16 بیت است.
  3. Float : این نوع داده برای نگهداری اعداد اعشاری استفاده می شود ، این نوع داده در حافظه ، فضایی برابر با 32 بیت را اشغال می کند.
با اضافه کردن عبارات signed ( با علامت ) و unsigned ( بدون علامت ) و long یا short به انواع بالا می توانیم داده های دیگری نیز تعریف کنیم ، به عنوان مثال بازه ی مقادیر عددی برای یک متغیر unsigned char برابر با (( 0 تا 255 )) است در حالی که بازه ی مقادیر برای یک متغیر از نوع char برابر با (( 128- تا 127 )) می باشد .
در جدول زیر می توانید انواع متغیرها و فضایی که اشغال می کنند و بازه ی مقادیر آنها را مشاهده کنید :

بازه مورد قبول
 فضای اشغالی
نوع
0  to  255
 8 بیت
 unsigned char
-128  to  128
 8 بیت
 char
 -32,768  to  32,76716 بیت
 enum
 0  to  65,53516 بیت
 unsigned int
 -32,768  to  32,767 16 بیت
 short int
 -32,768  to  32,76716 بیت
int
0  to  4,294,967,295 32 بیت
 unsigned long
-2,147,483,648  to  2,147,483,647
 32 بیت
 long
 3.4 * (10**-38)  to  3.4 * (10**+38)  32 بیت
float
1.7 * (10**-308)  to  1.7 * (10**+308)64 بیت
double
3.4 * (10**-4932)  to  1.1 * (10**+4932)80 بیت
 long double

در جدول بالا 2 داده ی جدید دیده می شود ، داده های از نوع double و enum ، که توضیح هر کدام را در زیر خواهید یافت ! :
  • double : این نوع داده مانند float وظیفه ی نگهداری اعداد اعشاری را بر عهده دارد ، اما دقت این نوع بیشتر است ، اگر به دقت زیادی در محاسبات خود نیاز دارید ، برای اعداد اعشاری از این نوع متغیر استفاده کنید.
  • enum : با این نوع داده در جلسات بعدی آشنا خواهیم شد ، فقط لازم است بدانید که این نوع داده یک لیست از چند مقدار را در خود ذخیره کرده و به هر کدام یک عدد نسبت می دهد ، دوستانی که با دلفی کار کرده اند حتما با دستور Set در دلفی آشنایی دارند ، این نوع داده کاری شبیه به همین دستور انجام می دهد.
در جدول بالا به عبارات long و short و تاثیر آنها بر روی نوع های عددی توجه کنید ...

توجه کنید که نوع long درواقع همان long int و به معنای عدد صحیح با طول زیاد است ...

تعریف و استفاده از متغیرها :

خوب ، تا اینجا با انواع داده ها و مشخصات انها آشنا شدیم ، بهتر است به سراغ کدنویسی رفته و مراحل تعریف و استفاده از یک متغیر را بررسی نماییم...
در زبان ++C برای تعریف یک متغیر از ساختار زیر استفاده می نماییم :
 ; نام  نوع
به مثال زیر توجه کنید :
int MyVar;
دستور بالا یک متغیر با نام MyVar و از نوع int ایجاد می کند ...
توجه کنید که همانطور که در پستهای قبلی توضیح داده شد ، زبان ++C به بزرگی و کوچکی حروف حساس است ، پس در انتخاب نام برای متغیر دقت کنید ، به عنوان مثال ما در دستور بالا نام متغیر را به صورت " MyVar " نوشتیم ، پس در کد برنامه نمی توانیم نام متغیر تعریف شده را به صورت " myvar " نوشته و از آن استفاده نماییم !

برای اختصاص یک مقدار به یک متغیر باید از عملگر انتساب یا مساوی ( = ) استفاده نماییم ، مثال :
MayVar = 10;
دستور بالا مقدار 10 را در متغیر MyVar قرار می دهد ...
می توان در هنگام تعریف متغیر نیز آن را مقدار دهی کرد ، به عنوان مثال کد زیر ابتدا متغیر MyVar را به عنوان یک متغیر عددی تعریف کرده و سپس مقدار 10 را در متغیر MyVar قرار می دهد :
int MyVar = 10;
با استفاده از نام متغیر می توانیم در هر کجای برنامه از آن استفاده نماییم ...
خوب ، برای درک بهتر ، یک برنامه ی کوچک را پی می گیریم :
می خواهیم از کاربر برنامه 2 مقدار عددی دریافت کنیم و آنها را با یکدیگر جمع کرده و سپس به کاربر نمایش دهیم ...
ابتدا باید با یک دستور جدید آشنا شویم ، دستور cin ...
در پستهای قبلی با دستور cout آشنا شدیم که وظیفه ی نمایش یک متن یا ... بر روی صفحه ی برنامه را داشت ، دستور cin که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد برعکس دستور cout عمل می کند ، یعنی به جای نمایش متن یا ... به کاربر برنامه اجازه می دهد تا مقداری را به عنوان ورودی به برنامه وارد کند ، در واقع دستورات cout و cin به ترتیب وظیفه ی نمایش خروجی و دریافت ورودی را بر عهده دارند ...
هنگامی که از دستور cin استفاده میکنیم ، برنامه متوقف شده و منتظر می ماند تا کاربر یک مقدار را به عنوان ورودی وارد کند ، استفاده از این دستور بسیار ساده است ، به کد زیر توجه کنید :
int MyVar;
cin >> MyVar;
دستور بالا ابتدا یک متغیر از نوع عددی تعریف کرده و سپس منتظر می ماند تا کاربر یک مقدار عددی را برای آن وارد کند ، هر مقداری که وارد شود به متغیر MyVar نسبت داده خواهد شد .

یک نکته : در هنگام استفاده از دستور cout ، بعد از عبارت cout از " >> " استفاده می کردیم ولی بعد از عبارت cin باید از " << " استفاده نماییم ...

خوب ، می خواهیم 2 عدد از کاربر بگیریم و آنها را با هم جمع کرده و حاصل را به کاربر نمایش دهیم ، بدین منظور برای هر یک از اعداد باید یک متغیر از نوع عددی تعریف کنیم و برای هرکدام به وسیله ی دستور cin از کابر یک مقدار را به عنوان ورودی بگیریم ، یک متغیر عددی هم باید برای نگهداری حاصل جمع تعریف  شود ، سپس مقادیر آنها را با هم جمع کرده و در آخر حاصل را به وسیله ی دستور cout به کاربر نمایش دهیم ...

کد برنامه ی ما به صورت زیر خواهد بود :

#include "stdafx.h"
#include "iostream.h"

int main()
{
    int a;
    int b;
    int c;
    
    cin >> a;
    cin >> b;

    c = a + b;
    
    cout << "a + b = " << c << endl;
    
    return 0;
}

بررسی خط به خط دستورات بالا :
دو خط اول همانطور که می دانید و در پستهای قبلی هم اشاره شد ، مربوط به تعرف فایلهای سرآمد ( Header ) هستند ، خط بعدی مربوط به تعریف تابع main است که بدنه اصلی یک برنامه ++C را تشکیل میدهد ( که در پستهای قبلی توضیح داده شد )
در سه خط بعد ما سه متغیر به نامهای a و b و c از نوع int ( عدد صحیح ) تعریف نمودیم.
توجه کنید که می توانیم این سه متغیر را به صورت زیر نیز تعریف نماییم :
int a, b, c;
به طور کلی چند متغیر از یک نوع را می توان به صورت بالا پشت سر هم تعریف کرد و همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد ، می توانیم آنها را در هنگام تعریف ، مقدارد هی نیز نماییم ، به عنوان مثال :
int a = 1, b = 2, c = 3;
...
در خطوط برنامه پس از دستورات مربوط به تعریف متغیر به دو دستور cin می رسیم ، با شروع برنامه ، متغیر ها در حافظه قرار گرفته و وقتی که برنامه به اولین دستور cin می رسد ، منتظر می ماند تا کاربر یک مقدار را وارد کند ، اگر به اولین دستور cin در کد بالا توجه کنید ، می بینید که ما نام متغیر a را در کنار آن نوشته این ، این یعنی اینکه وقتی برنامه به این دستور رسید ، منتظر ورودی از طرف کاربر می ماند ، و مقداری را که کاربر وارد کرده ، در متغیر a قرار می دهد.
پس از اولین دستور cin و هنگامی که کاربر مقداری را وارد کرد و کلید enter را فشرد ، برنامه به دومین دستور cin خواهد رفت ، در این زمان باز هم منتظر ورودی مانده و این بار مقدار وارد شده را در متغیر b قرار خواهد داد ...

بعد از دستورات cin و گرفتن مقادیر عددی از کاربر ، متغیر c را برابر با جمع دو متغیر a و b قرار می دهیم و در پایان هم به وسیله ی دستور cout مقدار حاصل جمع نمایش داده خواهد شد ...
برنامه ی بالا را می توانیم کمی بهینه تر و مناسب تر نماییم ، به کد زیر دقت کنید :

#include "stdafx.h"
#include "iostream.h"

int main()
{
    int a, b, c;
    
    cout << "Please Enter First Number : ";
    cin >> a;
    cout << "Please Enter Second Number : ";
    cin >> b;

    cout << "a + b = " << a + b << endl;
    
    return 0;
}

در کد بالا خبری از متغیر c نیست ! ، می توانیم مقدار جمع a و b را به طور مستقیم در دستور cout قرار دهیم !
در کد بالا ، به نحوه ی تعریف متغیرها و همچنین استفاده از دستور cout برای نمایش پیغام به کاربر توجه نمایید ...

خوب ، در این پست به بررسی نحوه ی استفاده از متغیر ها پرداختیم ، در پس بعدی در همین مورد ، به بررسی عملگرهای مختلف در ++C خواهیم رسید و پس از آن وارد مبحث دستورات شرطی و سپس حلقه ها خواهیم شد و ...
امیدوارم مفید بوده باشه ، موفق باشید ...

 

 :: لینك ثابت نویسنده : محمود مهری نظرات Comment

مطالب اخیر

معرفی کانال و گروه های تلگرام
استفاده از Component Template ها در دلفی
مقاله : نحوه ی استفاده از پنل پیامک در نرم افزار
E-Book :: راه اندازی موتورهای DC و پله ای با استفاده از میکرو کنترلر AVR
آشنایی با عملگرهای بیتی ( Bitwise Operators )
تست دیود و ترانزیستور با مولتی متر
دلفی :: ارسال آرایه به حافظه ی Clipboard
یک سایت فوق العاده برای علاقه مندان به علم فیزیک
مداری برای نمایش عبور جریان برق از بدن !!
سال نو مبارک ...
آدرس وبلاگ !
ساخت یک LED فلاشر با میکروکنترلر AVR ATMega16A
آشنایی با کاربرد " رله " ( Relay ) در مدار
کار با ماتریسها در Matlab
SQL :: آشنایی با دستور شرطی WHERE


صفحات وبلاگ :