تبلیغات
برنامه نویسی و الکترونیک - متغیر چیست ؟
 
منوی اصلی


--------------------------

--------------------------

--------------------------

--------------------------


سفارش پروژه

E-Mail :
Mahmood_Mehri@Hotmail.com

سایت برنامه نویس :  Mahmood_M


موضوعات

دانلود نرم افزار
 
تخصصی برنامه نویسی
  تخصصی برق ( الکترونیک )
  کامپوننت ها و ابزارها
  نرم افزارهای متفرقه
برنامه نویسی
  مباحث عمومی
  آموزش Delphi

  آموزش زبان C++ / C
 
آموزش Matlab

  آموزش زبان Assembly
  آموزش DataBase

الکترونیک
  مباحث عمومی
  مباحث عمومی الکترونیک
  معرفی قطعات الکترونیکی
  کار با مولتی متر
  مدارات الکترونیک
  میکروکنترلر
  میکروکنترلرهای AVR
  پروژه ها
مباحث متفرقه
  آموزشهای متفرقه
  معرفی سایت
  معرفی کتاب
  پاسخ به سئوالات
  مطالب عمومی


لینك دوستان
:: جک :: اس ام اس :: عکس
:: الکترونیک 89 گیلان
:: سورسهای نرم افزاری
:: اینترنت بدون تحریم
:: علمی.کتاب.مجله.نرم افزار.مقاله
:: مبارزات آزاد
:: برنامه نویسی از اهل زمین
:: :: جزیره ی دانلود ::
:: :: کامپیوتر و IT ::
:: بزرگترین پایگاه مدل لباس اینترنتی
:: مرکز دانلود ایرانیان
:: پایگاه علمی مهندسی تراشه
:: تمامی راهکارهای کامپیوتری
:: برنامه نویسی و طراحی وب
:: خرید ساعت دیواری
:: :: فناوری روز ::
:: :: همه چیز واسه موبایل ::
:: آموزش تخصصی کامپیوتر
:: * پیاز داغ اینترنت ! *
:: جدیدترین موزیکها و نرم افزارها
:: دانلود سورس ویژوال بیسیک
:: امپراطور دانلود و آموزش
:: موبایل و کامپیوتر
:: جدیدترین آهنگهای هفته
:: درباره ی دلفی !
:: برنامه نویس
:: پروژه های رایگان و آموزش ++C
:: ابراهیم آنلاین

 : " متغیر چیست ؟ " :
 
با سلام ...
در این پست در مورد متغیر ها بحث خواهیم کرد ، شاید شما برنامه نویس باشید یا اینکه در حال شروع یادگیری هستید ، به حال اگر با ماهیت متغیر ها آشنا باشید بسیار مفید خواهد بود ...
می خواهیم بدانیم که اصولا منظور از یک متغیر چیست ؟

همانطور که می دانید ، کامپیوتر یک حافظه به نام RAM یا Random Access Memory دارد که وظیفه ی آن نگهداری موقت داده هاست ...
اما منظور از نگهداری موقت چیست ؟
یک نرم افزار کامپیوتری از مجموعه ای از دستورات و ... تشکیل شده است ، زمانی که یک نرم افزار اجرا می شود ، قسمتهایی از نرم افزار که توسط برنامه نویس مشخص شده در حافظه بارگذاری ( Load ) می شود ، اگر توجه کرده باشید گفتیم " قسمتهایی که توسط برنامه نویس مشخص شده " ، منظور این است که میتوانیم برخی از قسمتهای برنامه را در زمانهای دلخواهی در حافظه لود کنیم که این کار در اکثر موارد باعث افزایش سرعت و کارآیی برنامه خواهد شد ، ان شاالله در این مورد در یک پست جدا توضیح داده خواهد شد ، اما در حال حاضر بهتر است بحث متغیر ها را ادامه دهیم ...
متغیر های یک برنامه هم جزو مواردی هستند که در حافظه بارگذاری می شوند ، اما می خواهیم بدانیم وقتی یک متغیر تعریف می شود چه اتفاقی در حافظه می افتد و یا اینکه حافظه ی RAM چه برخوردی با این متغیر خواهد کرد ! ؟
حافظه ی کامپیوتر را می توان به یک صفحه ی شطرنج تشبیه کرد که از خانه های زیادی تشکیل شده است ، وقتی متغیری تعریف می کنیم ، یک خانه ی حافظه به متغیر تعریف شده اختصاص پیدا میکند و مقادیری که به متغیر نسبت داده می شود در این خانه ی حافظه قرار می گیرند ...
نکته ی مهم در مورد این خانه های حافظه این است که دسترسی حافظه ی RAM به همه ی آنها یکسان است ، به عنوان مثال یک دایره را در نظر بگیرید ، اگر در مرکز این دایره ایستاده باشیم ، فاصله ی ما از تمام نقاط روی محیط دایره یک اندازه و برابر شعاع دایره است ، در حافظه ی RAM هم می توان همچین وضعیتی در نظر گرفت ، یعنی فاصله برای متغیرها مطرح نیست ! و زمان دسترسی به همه ی متغیرها یکسان است ...
متغیرها انواع و اندازه های متفاوتی دارند ، مفهوم اندازه برای یک متغیر مقدار فضایی است که به عنوان خانه ی خود در حافظه اشغال میکند ، مقدار فضای متغیرها با توجه به نوع آنها مشخص می شود ، به عنوان مثال یک متغیر عددی از نوع Integer ( عدد صحیح ، ( نوع Integer در دلفی و یا Int در ++C ) ) فضایی برابر با 8 بیت ( bit ) اشغال می کند ، یعنی داده ای که فضایی بیش از 8 بیت اشغال نماید نمی توانیم در آن ثبت کنیم ...

نکته ی دیگری که باید گفته شود در مورد نحوه ی دسترسی به متغیر ها است ...
ما دو راه برای دسترسی به یک متغیر در حافظه داریم  ...
وقتی یک متغیر را تعریف میکنیم ، یک نام برای آن در نظر میگیریم ، پس یک راه برای دسترسی به متغیر استفاده از نام آن است ، اما راه دیگر که شاید کاربرد کمتری داشته باشد اما در برخی موارد مناسب تر است استفاده از آدرس متغیر در حافظه است ، وقتی متغیری تعریف می شود ، آدرسی در حافظه به آن تعلق می گیرد برای دسترسی به آدرس یک متغیر نیازی به دانشتن آدرس آن نیست ، ان شاالله در ادامه ی آموزش گام به گام ++C یا دلفی و در مبحث اشاره گرها با این موارد بیشتر آشنا خواهیم شد ...

خوب ، در این پست سعی شد ، در مورد متغیرها و ماهیت انها توضیح مختصری داده شود ، به زودی در ادامه ی آموزش گام به گام ++C و دلفی به بخش کار با متغیر ها خواهیم رسید و این اطلاعات پایه ای می تواند در درک بهتر آن قسمت مفید باشد ...

امیدوارم مفید بوده باشه ، موفق باشید ... 

 

 :: لینك ثابت نویسنده : محمود مهری نظرات Comment

مطالب اخیر

معرفی کانال و گروه های تلگرام
استفاده از Component Template ها در دلفی
مقاله : نحوه ی استفاده از پنل پیامک در نرم افزار
E-Book :: راه اندازی موتورهای DC و پله ای با استفاده از میکرو کنترلر AVR
آشنایی با عملگرهای بیتی ( Bitwise Operators )
تست دیود و ترانزیستور با مولتی متر
دلفی :: ارسال آرایه به حافظه ی Clipboard
یک سایت فوق العاده برای علاقه مندان به علم فیزیک
مداری برای نمایش عبور جریان برق از بدن !!
سال نو مبارک ...
آدرس وبلاگ !
ساخت یک LED فلاشر با میکروکنترلر AVR ATMega16A
آشنایی با کاربرد " رله " ( Relay ) در مدار
کار با ماتریسها در Matlab
SQL :: آشنایی با دستور شرطی WHERE


صفحات وبلاگ :