تبلیغات
برنامه نویسی و الکترونیک - شروع کد نویسی در ++C
 
منوی اصلی


--------------------------

--------------------------

--------------------------

--------------------------


سفارش پروژه

E-Mail :
Mahmood_Mehri@Hotmail.com

سایت برنامه نویس :  Mahmood_M


موضوعات

دانلود نرم افزار
 
تخصصی برنامه نویسی
  تخصصی برق ( الکترونیک )
  کامپوننت ها و ابزارها
  نرم افزارهای متفرقه
برنامه نویسی
  مباحث عمومی
  آموزش Delphi

  آموزش زبان C++ / C
 
آموزش Matlab

  آموزش زبان Assembly
  آموزش DataBase

الکترونیک
  مباحث عمومی
  مباحث عمومی الکترونیک
  معرفی قطعات الکترونیکی
  کار با مولتی متر
  مدارات الکترونیک
  میکروکنترلر
  میکروکنترلرهای AVR
  پروژه ها
مباحث متفرقه
  آموزشهای متفرقه
  معرفی سایت
  معرفی کتاب
  پاسخ به سئوالات
  مطالب عمومی


لینك دوستان
:: جک :: اس ام اس :: عکس
:: الکترونیک 89 گیلان
:: سورسهای نرم افزاری
:: اینترنت بدون تحریم
:: علمی.کتاب.مجله.نرم افزار.مقاله
:: مبارزات آزاد
:: برنامه نویسی از اهل زمین
:: :: جزیره ی دانلود ::
:: :: کامپیوتر و IT ::
:: بزرگترین پایگاه مدل لباس اینترنتی
:: مرکز دانلود ایرانیان
:: پایگاه علمی مهندسی تراشه
:: تمامی راهکارهای کامپیوتری
:: برنامه نویسی و طراحی وب
:: خرید ساعت دیواری
:: :: فناوری روز ::
:: :: همه چیز واسه موبایل ::
:: آموزش تخصصی کامپیوتر
:: * پیاز داغ اینترنت ! *
:: جدیدترین موزیکها و نرم افزارها
:: دانلود سورس ویژوال بیسیک
:: امپراطور دانلود و آموزش
:: موبایل و کامپیوتر
:: جدیدترین آهنگهای هفته
:: درباره ی دلفی !
:: برنامه نویس
:: پروژه های رایگان و آموزش ++C
:: ابراهیم آنلاین

 : " شروع کد نویسی در ++C " :
 
با سلام ...
ادامه ی آموزش گام به گام ++C ...
در پست قبلی در همین مورد ، نحوه ی ایجاد یک پروژه ی جدید در ++C  رو بررسی کردیم و در مورد فایهای پروژه توضیحاتی داده شد ، در این پست کم کم وارد کد نویسی شده و یک برنامه ی ساده خواهیم نوشت ...
خوب ، در ادامه ی ایجاد پروژه :
توصیه میکنم پست قبلی را مطالعه کرده و با پروژه ی نمونه ی توضیح داده شده در آن پست همراه شوید ...
ادامه : در محیط ویژوال استودیو از منوی File گزینه ی Open WorkSpace را انتخاب نمایید و فایل مربوط به فضای کاری پروژه را انتخاب کرده و Open کنید تا فضای کاری پروژه ی شما در محیط VS لود شود ، بعد از انجام این کار در قسمت سمت چپ و در پنجره ی FileView می توانید فایلهای پروژه را مشاهده نمایید ( توضیحات مربوط به این فایلها در پست قبلی داده شد ) ، از لیست فایلها ، بر روی فایل اصلی پروژه ( Hello World.cpp برای پروژه ی ما ! ) راست کلیک نموده و با انتخاب گزینه ی Open ، آن را باز نمایید و یا اینکه برای راحتی بیشتر بر روی آن دو بار کلیک کنید تا باز شود !! :
---------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------
خوب ، با این کار فایل سورس اصلی برنامه باز خواهد شد :
---------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------
قبل از وارد شدن به مرحله ی کدنویسی لازم است نکته ی مهمی رو در مورد زبان ++C ذکر شود و آن این که زبان ++C به حروف کوچک و بزرگ حساس است ! یعنی اگر نام دستوری به عنوان مثال " cout " بود و آن را در کد برنامه به صورت " Cout " نوشتید منتظر یک خطا در زمان کامپایل باشید ... !!
به این نکات دقت کنید ...
خوب ، ادامه ی بحث :
در کدهایی که در فایل سورس وجود دارد عبارت Main دیده می شود ، این عبارت بدنه ی اصلی برنامه ی ما را مشخص میکند ، یعنی هر کدی که در داخل Main و بین دو علامت } و { بنویسیم در هنگام اجرای برنامه اجرا خواهد شد ...
در سورس پروژه ی ما عبارات دیگری هم دیده میشوند که در ادامه توضیح داده خواهند شد ...
در بالای عبارت Main یک خط کد به صورت روبرو نوشته شده :   ((  "include "stdafx.h#  ))
اگر یادتان باشد در بین فایلهای برنامه ، فایلی به عنوان فایل Header یا سرآمد معرفی شد که شامل مجموعه ای از دستورات بود ، در ++C برای استفاده از یک فایل Header باید آن را به برنامه معرفی کرد ، معرفی یک فایل سرآمد توسط کلمه ی کلیدی include و با پیشوند # انجام می شود ، نام فایل را نیز باید در بین دو علامت نقل قول قرار دهیم :
#include "File Name.h"
همچنین می توان نام فایل را بین  <> نیز قرار داد :
#include <File Name.h>
خوب ، می خواهیم برنامه ی ساده ای بنویسیم که متنی را بر روی صفحه ی نمایش چاپ کند ، بدین منظور باید از دستور cout استفاده نماییم ، این دستور در فایل Header ای به نام iostream قرار دارد ، پس برای استفاده از این دستور باید فایل iostream را به عنوان یک فایل سرآمد تعریف نماییم :
#include <iostream.h>

بعد از تعریف فایل header می توانیم از دستورات درون آن استفاده نماییم ...
نحوه ی استفاده از دستور cout :

قالب کلی دستور cout به شکل زیر است :
cout << " متن مورد نظر ";
ابتدا عبارت cout را نوشته و 2 بار مقدار > را تایپ می نماییم ، سپس متن مورد نظر خود را در بین علامت نقل قول قرار می دهیم و در انتها با یک علامت " ; " پایان خط کد را اعلام میکنیم ، توجه کنید که در پایان هر دستور ++C باید از علامت " ; " استفاده نماییم تا کامپایلر متوجه پایان خط مورد نظر شود ، اگر این کار را انجام ندهیم با خطا روبرو خواهیم شد ...
می خواهیم عبارت " My First C++ Program " را بر روی صفحه ی برنامه نمایش دهیم ، پس به صورت زیر عمل میکنیم :
cout << "My Fisrt C++ Program";
خوب ، در پایان ، کد ما به صورت زیر خواهد شد :

//Hello World.cpp : Defines the entry point for the console application.
//

#include "stdafx.h"
#include "iostream.h"

int main(int argc, char* argv[])
{
    cout << "My First C++ Program";
    return 0;
}

با هم تک تک خطوط کد بالا را مرور می کنیم :
به خط اول که با رنگ سبز نمایش داده شده توجه کنید ، در ++C می توان توضیحی برای کد نوشته شده در فایل سورس درج کرد ، برای این که به کامپایلر ++C بفهمانیم ! که خط نوشته شده توضیح است و جزء کد ما نیست باید از نشانه ی // استفاده نماییم ، پس هر زمان نیاز داشتید که در سورستان توضیحی بنویسید ، از علامت // قبل از خط توضیح استفاده کنید ...
در خطوط بعدی فایلهای stdafx.h و iostream.h به عنوان فایل سرآمد ( header ) تعریف شده اند ، در خط بعدی به تابع main می رسیم که همان بدنه ی اصلی کد ما است ، توجه کنید که در داخل پرانتز جلوی main عبارتی نوشته شده که فعلا از توضیح دادن آنها صرف نظر میکنیم ، در پستهای بعدی با همه ی این موارد آشنا خواهید شد ...
در بدنه ی main اولین خط مربوط به چاپ متن است که توضیح داده شد و اما خط آخر ...
گفتیم main یک تابع است ، یک تابع باید یک مقدار برگشتی داشته باشد ، مقدار برگشتی یک تابع با کلمه ی کلیدی return ( به معنی برگشت ) مشخص می شود ، تابع main یک مقدار برگشتی عددی دارد ( عددی بودن مقدار برگشتی تابع main به وسیله ی عبارت int که قبل از آن نوشته شده مشخص می شود ، در پستهای بعدی با نحوه ی تعریف توابع و متغیرها به این صورت ، آشنا خواهید شد ) ، با نوشتن عبارت return 0 به برنامه می گوییم که مقدار 0 را به عنوان مقدار برگشتی تابع قرار دهد ...
مقدار برگشتی صفر برای تابع main یعنی پایان کار برنامه ...
خوب ، حال می خواهیم برنامه نوشته شده را اجرا نماییم تا نتیجه را مشاهده کنیم ، برای اجرای برنامه باید ابتدا آن را به فایل اجرایی تبدیل کنیم ، فرآیند تبدیل کد نوشته شده به برنامه ی شامل دو مرحله است :
  • مرحله اول : تبدیل کد نوشته شده به زبان ماشین تا برای کامپیوتر قابل فهم باشد ( به این مرحله کامپایل می گویند )
  • مرحله ی دوم : تبدیل کد ماشین تولید شده به فایل اجرایی ، این مرحله شامل پیوند دادن سایر فایلهای موجود در پروژه با یکدیگر و تبدیل آنها به یک فایل exe است ( به این مرحله لینک کردن می گویند )
به امید خدا در یک پست دیگر مفصلا در مورد مراحل کامپایل و لینک و سایر مراحل چرخه ی تولید نرم افزار بحث خواهیم کرد ...
خوب ، برای کامپایل پروژه به منوی Build رفته و گزینه ی Compile Hello World.cpp را کلیک نمایید نمایید ، در این مرحله در زیر کد شما پنجره ای نمایان شده و در مراحل کامپایل و پیغامهای مربوطه را نمایش می دهد ، اگر مشکل خاصی در وجود نداشته باشد باید با تصویری شبیه به تصویر زیر روبرو شوید :
---------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------
پیغام بالا مشخص می کند که پروژه بدون اخطار ( Warning ) و خطا ( Error ) کامپایل شده است ...
حال نوبت به Link کردن می رسد  بدین منظور از منوی Build گزینه ی Build Hello World.exe را کلیک نمایید ، در این مرحله دوباره با پبغام بالا مواجه خواهید شد ، حال می توانید برنامه ی خود را اجرا کرده و نتیجه را مشاهده کنید ، بدین منظور از منوی Build گزینه ی " Execute Hello World.exe " را کلیک نمایید ، در این لحظه با پنجره ی زیر مواجه خواهید شد :
---------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------
به عبارت نوشته شده در صفحه ی برنامه توجه کنید ، برنامه ی Visual Studio پس از اجرای برنامه ی اصلی ، خطی با عنوان " Press Any Key to Continue " به خطوط نمایش داده شده در برنامه می افزاید ، این خط اعلام می کند که برای خارج شدن از برنامه کلیدی باید فشرده شود ...
اما مشکلی که وجود دارد این است که عبارت ذکر شده به خطی که ما نوشتیم چسبیده است ، باید بعد از نوشتن متن مورد نظر خود ، برنامه را به یک خط پایین تر بفرستیم ... !
بدین منظور 2 را پیش رو داریم :
  1. استفاده از عبارت کلیدی n\ در متن
  2. استفاده از دستور endl
اگر در پایان متنی که می نویسیم ، از عبارت " n\ " استفاده کنیم ، برنامه یک خط به پایین خواهد رفت ، یعنی متن ما به صورت زیر در می آید :
cout << "My First C++ Program\n";
در هر کجا که برنامه در متن مورد نظر ما به عبارت n\ برسد به خط پایین خواهد رفت ...
راه دوم استفاده از دستور endl است ، دستور endl به برنامه می گوید که خط به پایان رسیده و به خط بعدی برود ، نحوه استفاده از این دستور هم مانند دستورات قبلی ساده است ، به کد زیر توجه کنید :
cout << "My First C++ Program" << endl;
با نوشتن علامت >> در انتهای متن و سپس نوشتن دستور endl برنامه را به خط بعد منتقل میکنیم ...
برنامه را به وسیله ی یکی از دستورات ذکر شده بازنویسی کنید و نتیجه را ببینید ...

تمرین
:
سعی کنید به وسیله ی دستور endl یا عبارت n\ یک متن دو خطی در برنامه نمایش دهید ...

خوب ، برای این پست کافی است ، در پست بعدی در مورد کار با دستور cout بیشتر توضیح داده و همچنین نحوه ی تعریف و استفاده از متغیرها را بررسی خواهیم کرد ...

امیدوارم مفید بوده باشه ...

موفق باشید ...

 

 :: لینك ثابت نویسنده : محمود مهری نظرات Comment

مطالب اخیر

معرفی کانال و گروه های تلگرام
استفاده از Component Template ها در دلفی
مقاله : نحوه ی استفاده از پنل پیامک در نرم افزار
E-Book :: راه اندازی موتورهای DC و پله ای با استفاده از میکرو کنترلر AVR
آشنایی با عملگرهای بیتی ( Bitwise Operators )
تست دیود و ترانزیستور با مولتی متر
دلفی :: ارسال آرایه به حافظه ی Clipboard
یک سایت فوق العاده برای علاقه مندان به علم فیزیک
مداری برای نمایش عبور جریان برق از بدن !!
سال نو مبارک ...
آدرس وبلاگ !
ساخت یک LED فلاشر با میکروکنترلر AVR ATMega16A
آشنایی با کاربرد " رله " ( Relay ) در مدار
کار با ماتریسها در Matlab
SQL :: آشنایی با دستور شرطی WHERE


صفحات وبلاگ :